smieci

i

Autor: https://pixabay.com/pl

W Nowym Roku w Gminie Zamość będą nowe zasady opłaty za śmieci

2020-12-11 10:35

W 2021 roku zwiększy się częstotliwość odbioru odpadów , pojawi się obowiązek odbioru odpadów zielonych a gmina będzie płaciła PGK-owi za każdą tonę zebranych śmieci. Mieszkańcy będą musieli również złożyć nową deklarację o wysokości opłaty za śmieci.

Od kwietnia do października  20201 roku odpady zmieszane będą  odbierane będą 2 razy w miesiącu z wszystkich gospodarstw domowych. do tej pory odbywało się to raz w miesiącu , dwukrotny odbiór również był realizowany ale tylko na wniosek właściciela nieruchomości i za zwiększoną opłatą.

W nowym roku wprowadzono obowiązek odbioru odpadów komunalnych biodegradowalnych z posesji gospodarstw domowych w sytuacji wyrażenia takiej woli przez jej właściciela. Dotychczas nie było takiego obowiązku.

Od stycznia 2021 r. Gmina Zamość  będzie płacić  PGK-owi za każdą tonę odebranych odpadów wg ustalonych w przetargu cenników. Ma obowiązywać zasada zgodnie z która za większa ilość odpadów gmina zapłaci więcej.  a więc wg zasady: więcej odpadów – większa zapłata.  dotychczas gmina miała ryczałt roczny.

Od nowego roku  właściciele nieruchomości będą mieli  obowiązek ponownie złożyć deklaracje o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi od  01 do 31 stycznia.

- Decyzje Parlamentu z lipca 2019  spowodowały wzrost stawki usług odbioru odpadów komunalnych z gospodarstw domowych Gminy Zamość w 2021 roku. Oferta złożona w postępowaniu przetargowym przez PGK Zamość dotyczy kwoty 4 589 228 zł (przy założonej ilości odpadów). Przypomnę, że w 2019 roku było to 1 702 000 zł, a w 2020 roku 2 930 930 zł. Skutki powyższego musiały przełożyć się na decyzje Wójta i Rady Gminy w zakresie nowych stawek opłat dla Mieszkańców (właścicieli nieruchomości) – wyrażone w uchwałach Rady Gminy podjętych 30.10.2020 r. Dla pełnego obrazu sytuacji podaję całkowity planowany koszt funkcjonowania programu odbioru odpadów komunalnych w 2021 roku: 4 762 639 zł (100%), z czego 4 589 228 zł to koszt usługi PGK-u (96% całości kosztów), a 173 411 zł to koszty administracyjne obsługi programu (4% całości kosztów) -informuje Wójt Gminy Zamość- Ryszard Gliwiński.

- Wcześniejsze i wspomniane powyżej decyzje Rządu i Parlamentu doprowadziły do absurdalnej, w mojej opinii, sytuacji, w której organizacja i realizacja programu odbioru odpadów komunalnych z gospodarstw domowych stały się dla Gmin jednym z najpoważniejszych wyzwań. Absurdalnym dla mnie jest fakt, że dla większości Mieszkańców Gminy roczne opłaty za odbiór odpadów będą dużo większe od płaconych podatków lokalnych (gminnych). Kto na tym skorzysta? Odpowiedź jest tylko jedna – budżet Państwa, do którego wracają śmieciowe podatki i opłaty płacone przez podmioty takie jak PGK Sp. z o.o. w Zamościu. Budżet Gminy nie ma z tego do zagospodarowania ani jednej złotówki- dodaje Ryszard Gliwiński.

W nowym roku będą obowiązywały nowe stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

 Na przykład w przypadku  od 1- 4osób zadeklarowanych w gospodarstwie  , opłata w przypadku odbioru odpadów zielonych będzie wynosiła 24zł, w przypadku posiadania przez nich kompostownika- 17 złotych. a miesięczna stawka od osoby to 15 złotych.

Jesteś świadkiem ciekawego zdarzenia w waszej okolicy? A może chcesz poinformować o trudnej sytuacji w Twoim mieście? Czekamy na zdjęcia, filmy i gorące newsy! Piszcie do nas na: online@grupazpr.pl