Dzięki tym funduszom szkoła zyskała środki na dwie zielone klasy, stację meteorologiczną, zegar słoneczny, plansze edukacyjne, kompostownik i ścieżkę sensoryczną. Te wszystkie elementy pozwalają uczniom pozyskiwać wiedzę na świeżym powietrzu.
- Dzięki temu budżetowi powstało u nas miejsce naukowe. W naszym ogrodzie sensorycznym uczniowie mogą doświadczać, eksperymentować korzystając ze wszystkich zmysłów. Uczenie się poprzez doświadczanie jest podstawową metodą pracy z uczniami o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych. Uczniowie mają różne potrzeby, są uczniowie niedowidzący, niedosłyszący, a w ogrodzie mogą swoje zmysły rozwijać i rozwijać obszary swojego funkcjonowania, którymi słabiej się na co dzień posługują. W naszym ogrodzie mamy kilka przestrzeni do nauki. To zielone klasy, stacja meteorologiczna, zegar słoneczny plansze edukacyjne oraz kompostownik. Są też miejsca, gdzie uczniowie mogą uczyć się za pomocą słuchu i wzroku. Ścieżka sensoryczna wyłożona kamieniami, szyszkami czy korą pozwala doświadczać przez dotyk. Dla szkoły ogród sensoryczno- naukowy jest ważny bo jest poszerzeniem naszej przestrzeni edukacyjnej. Jest też nieustającym projektem społecznym. Uczniowie przez cały rok opiekują się tym ogrodem- mówi Dorota Pintal- Dyrektor Szkoły Podstawowej nr 10 z Oddziałami Integracyjnymi w Zamościu.
Ogród cieszy uczniów zamojskiej podstawówki, którzy brali czynny udział w jego tworzeniu.
- Było fajne sadzić rośliny w naszym ogrodzie. Jestem dumny, że powstało tutaj takie miejsce. Ogród bardzo mi się podoba, można tutaj przyjść w czasie przerwy- mówi Kamil.
- Sadziłam kwiatki i inne rośliny. Bardzo pomagaliśmy przy tworzeniu tego ogrodu- mówi Alicja.
- Ten ogród jest dla mnie bardzo ważny, bo w trakcie przerw mogę tutaj przyjść i poodpoczywać. Uczenie się nawet nielubianego przedmiotu jest łatwiejsze na świeżym powietrzu i wśród roślin - mówi Igor.
- W ogrodzie jest kładka sensoryczna, dużo roślinności, są leżaki, zielone klasy. Ogród jest dla mnie bardzo ważny ponieważ można do niego przyjść w czasie przerw, kiedy w szkole jest głośno. Wśród tej zieleni można odświeżyć głowę i cieszyć się też tym, że jest tutaj pięknie- dodaje Joanna.
W dniu otwarcia ogrodu sensoryczno- naukowego (2.10) posadzono też nowe rośliny.
Pomysł stworzenia tego ogrodu pojawił się przed rokiem 2020 i wyszedł od uczennic dziesiątki, które wzięły udział w konkursie „Bądź eko w Zamościu” i dostały wyróżnienie za pomysł ogrodu sensorycznego. Ogród powstawał od tego czasu. Szkoła ma kolejne plany. Chce jeszcze stworzyć ogród deszczowy i ziołowy.
Zobacz też:
Inauguracja roku szkolnego 2025/2026 w Zamościu