W zamojskiej dziesiątce oficjalnie otwarto ogród sensoryczno- naukowy. Uczniowie cieszą się, że go mają

2025-10-02 15:52

Ogród sensoryczno- naukowy pozwoli im nie tylko odpocząć, ale też wiele się nauczyć i doświadczyć. To wszystko dzięki wspólnej pracy szkoły, instytucji i sponsorów. Pomocne okazały się też środki z tegorocznego Budżetu Obywatelskiego.

 Dzięki tym funduszom szkoła zyskała środki na dwie zielone klasy, stację meteorologiczną, zegar słoneczny, plansze edukacyjne, kompostownik i ścieżkę sensoryczną. Te wszystkie elementy pozwalają uczniom pozyskiwać wiedzę na świeżym powietrzu.

- Dzięki temu budżetowi powstało u nas miejsce naukowe. W naszym ogrodzie sensorycznym uczniowie mogą doświadczać, eksperymentować korzystając ze wszystkich zmysłów. Uczenie się poprzez doświadczanie  jest podstawową metodą pracy z uczniami o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych. Uczniowie mają różne potrzeby, są uczniowie niedowidzący, niedosłyszący, a w ogrodzie mogą swoje zmysły rozwijać i rozwijać obszary swojego funkcjonowania, którymi słabiej się na co dzień posługują. W naszym ogrodzie mamy kilka przestrzeni do nauki. To zielone klasy, stacja meteorologiczna, zegar słoneczny plansze edukacyjne oraz kompostownik. Są też miejsca, gdzie uczniowie mogą uczyć się za pomocą słuchu i wzroku. Ścieżka sensoryczna wyłożona  kamieniami, szyszkami czy korą pozwala  doświadczać przez dotyk. Dla szkoły ogród sensoryczno- naukowy jest ważny bo jest poszerzeniem naszej przestrzeni edukacyjnej. Jest też nieustającym projektem społecznym. Uczniowie przez cały rok opiekują się tym ogrodem- mówi Dorota Pintal- Dyrektor Szkoły Podstawowej nr 10 z Oddziałami Integracyjnymi w Zamościu.

Nawierzchnie wodoprzepuszczalne i dekoracyjne. Webinar Cemex
Materiał sponsorowany
Materiał sponsorowany

Ogród cieszy uczniów  zamojskiej podstawówki, którzy  brali czynny udział w jego tworzeniu.

-  Było fajne sadzić rośliny w naszym ogrodzie.  Jestem dumny, że powstało tutaj takie miejsce. Ogród bardzo mi się podoba, można tutaj przyjść w czasie przerwy- mówi Kamil.

- Sadziłam kwiatki i inne rośliny. Bardzo pomagaliśmy przy tworzeniu tego ogrodu- mówi Alicja.

- Ten ogród jest dla mnie bardzo ważny, bo w trakcie przerw mogę tutaj przyjść i poodpoczywać. Uczenie się nawet nielubianego przedmiotu jest łatwiejsze na świeżym powietrzu i wśród roślin - mówi Igor.

- W ogrodzie jest kładka sensoryczna, dużo roślinności, są leżaki, zielone klasy. Ogród jest dla mnie bardzo ważny ponieważ można do niego przyjść w czasie przerw, kiedy w szkole jest głośno. Wśród tej zieleni można odświeżyć głowę i cieszyć się też tym, że jest tutaj pięknie- dodaje Joanna.

W dniu otwarcia ogrodu sensoryczno- naukowego  (2.10) posadzono też nowe rośliny.

Pomysł stworzenia tego ogrodu pojawił się  przed rokiem 2020 i wyszedł od uczennic dziesiątki, które  wzięły udział w konkursie „Bądź eko w Zamościu” i dostały wyróżnienie za pomysł ogrodu sensorycznego. Ogród powstawał od tego czasu. Szkoła ma kolejne plany. Chce jeszcze stworzyć ogród deszczowy i ziołowy.

Zobacz też:

Inauguracja roku szkolnego 2025/2026 w Zamościu