Autobusy zakupiono w ramach programu Zielony Transport Publiczny Faza i współfinansowanego przez NFOŚiGW. Całkowity koszt wyniósł za ponad 48 milionów złotych , z czego 73 proc. to dofinansowanie z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska.
- Nowe praktycznie bezemisyjne autobusy powinny poprawić jakoś powietrza w Zamościu. Autobusy przegubowe będą pozwalały rano wozić zdecydowanie większą liczbę pasażerów. Autobusy normalne czyli tak zwane "krótkie" będą jeździły po całym mieście. Ze względu na to, że one będą dosyć ekonomiczne czyli o 30-40 procent bardziej od autobusów zasilanych olejem napędowym to będą jeździły tam gdzie pasażerów jest mało, wtedy te straty będą mniejsze- mówi Prezydent Zamościa- Andrzej Wnuk
Pierwsze autobusy pojawią się na ulicach miasta już w tym tygodniu.
- Sukcesywnie będziemy wdrażali po jeden lub dwa autobusy na tydzień, aby uniknąć problemów związanych z logistyką czyli ładowaniem i przyporządkowaniem autobusów do poszczególnych linii. Pojazdy są wyposażone w baterie o pojemności 400 kWh oraz 480 kWh. Taka pojemność magazynu energii wystarcza do przejechania ponad 200 kilometrów w ruchu miejskim a to odpowiada potrzebom spółki. Zakup nowych autobusów elektrycznych to kolejny krok w kierunku ekologicznie czystego miasta. Oczywiście z ekonomicznego punktu widzenia ta inwestycja jest inwestycją opłacalną. Według aktualnych stawek za energię elektryczną przejechanie 100 kilometrów autobusem elektrycznym jest tańsze w porównaniu do diesla- mówi Prezes zamojskiego MZK- Krzysztof Szmit.
- Nowe autobusy są bardzo innowacyjne- zapewnia Marcin Grabowski- Dyrektor Produktu i Sprzedaży autobusów MAN na rynku polskim- Dzięki naszym innowacyjnym usługom MZK- zarządzający całą tą flotą jest w stanie śledzić to w jaki sposób ta flota zachowuje się w ruchu miejskim, czy można coś w nim poprawić, czy można dostosować wydajność autobusów do zakładanych tras, czy można zwiększyć lub zmniejszyć wydajność baterii czy też czy można poprawić konfigurację ładowania- wszystko po to, żeby autobusy zapewniały jak najlepsze zasięgi a pasażerowie byli jak najbardziej zadowoleni. Warto dodać, że autobusy mają też nowoczesny pulpit kierowcy.
Autobusy elektryczne mają wielowahaczowe zawieszenie, które zastąpiło stosowaną do tej pory oś sztywną. Wyposażone są też w silnik elektryczny, który ma pracować bardziej cicho i powodować mniej wibracji i hałasu.Wraz z zakupem autobusów zamojskie MZK zostało wyposażone w 7 dwustanowiskowych ładowarek o mocy 120 kW każda pozwalające na jednoczesne ładowanie wszystkich elektrycznych autobusów
W nowych autobusach można zapłacić telefonem, kartą, można też kupić bilet i go skasować. Autobus 12 -metrowy powiezie 87 pasażerów, 14 metrowy – 110.
Zobacz też:
Tak wyglądał test autobusu przegubowego w sierpniu i we wrześniu na ulicach Zamościa.