Pojazd jeździ ulicami Zamościa już od 23. sierpnia. Trudno go nie zauważyć bo od pozostałych autobusów odróżni się większymi gabarytami. Jest od nich dłuższy bo to autobus przegubowy mający 18 metrów. Można nim podróżować na liniach 3, 10, 31 i 11.
- Są to linie najbardziej obłożone jeśli chodzi o szczyty poranne i wieczorne. Były składane wnioski, że autobusy na tych liniach są wtedy przepełnione. Dodatkowa przestrzeń pozwoli nam zniwelować te niedogodności- tłumaczy prezes Miejskiego Zakładu Komunikacji w Zamościu - Krzysztof Szmit.
18- metrowy autobus, będzie mógł na tych liniach przewozić minimum 105 pasażerów, a nie 80-ciu jak to może zapewnić 12 - metrowy autobus.
Obłożenie to jednak nie jedyny parametr, który jest teraz testowany przez elektryczny autobus.
- W tej chwili testowany jest zasięg autobusu w realnym obciążeniu w ruchu. Sprawdzamy jak autobus radzi sobie w ciasnych ulicach, na pętlach, na rondach. Wygląda to dobrze i bezproblemowo. Mamy nadzieję, że testy potwierdzą słuszność przekierowania tych autobusów na linie 3, 31, 10 i 11. Na pewno zapoznamy się z możliwościami eksploatacyjnymi w realnym ruchu miejskim i będziemy mogli dokładnie zaplanować przebiegi autobusu czyli jakie trasy, ile kilometrów autobus jest w stanie pokonać na pełnym ładowaniu- dodaje Krzysztof Szmit.
Sprawdzany jest też komfort jazdy takim autobusem, który już wypada dobrze.
- Wszyscy, którzy mieli okazje przejechać się tym autobusem zauważają bardzo dużą różnicę w komforcie podróżowania. Tutaj odczucia kierowcy i pasażerów są podobne. Jest to autobus o wiele cichszy, bardziej komfortowy, o wiele lepiej amortyzowany i chyba szybszy. Dla kierowcy na pewno wygodniejszy w prowadzeniu, wygodniejsza amortyzacja fotela. Są tam najnowocześniejsze fotele kierowcy na pewno lepiej się pracuje na takim pojeździe niż na tradycyjnym z napędem dieslowskim- podkreśla Prezes MZK.
Test autobusu elektrycznego potrwa do 7 . września.
- Po okresie testowania będziemy planowali kompletne trasy, po których autobusy przegubowe będą się poruszały. Będziemy planowali harmonogram ładowania autobusu. Do czasu dostarczenia tych autobusów będziemy mieli przygotowane pełne rozkłady jazdy z uwzględnieniem autobusów elektrycznych. Po to właśnie testujemy ten autobus przegubowy. Autobusy po dostawie po krótkim tygodniowym testowaniu zostaną wprowadzone do eksploatacji-tłumaczy Krzysztof Szmit.
Najpóźniej w listopadzie tego roku do Zamościa trafi 14 autobusów elektrycznych, w tym 4 przegubowe 18- metrowe i 10 autobusów 12- metrowych. Będą stanowiły 30 procent całego konwoju zamojskiej komunikacji miejskiej. Obecność zeroemisyjnych autobusów o napędzie elektrycznym we flocie MZK to wymóg ustawowy, który musiał spełnić zamojski przewoźnik.