- Seminarium miało na celu pokazanie uczniom szkół średnich problemów z jakimi zmaga się mechanika . Pokazywaliśmy działania niektórych maszyn , urządzeń, przebieg procesów technologicznych . Był między innymi pokaz działania przecinarki plazmowej , mikroskopu elektronowego . Prezentowali swoje pokazy zarówno studenci jak i pracownicy . Mieliśmy też spotkanie z przedstawicielem przemysłu , który zachęcał do studiowania tego kierunku, kierunku przyszłościowego . Wybraliśmy pokazy ponieważ są bardziej interesujące dla młodzieży, która widzi na żywo jak działają urządzenia - mówi Stanisław Tryka- kierownik zakładu mechanika I budowa maszyn Akademii Zamojskiej.
Działanie robota pokazywał Grzegorz Paczewski, student kierunku Mechaniki I Budowy Maszyn.
- Przedstawialiśmy główne cechy robota oraz to w jaki sposób się porusza . Nasz robot na uczelni posiada chwytak , który możemy otworzyć i zamknąć przenosząc różne przedmioty . Robot jest do przenoszenia , zbijania różnych elementów . Jest bardzo dużo końcówek, które można zamontować na końcu i sterować nimi na przykład pistolety do kleju. W przemyśle motoryzacyjnym roboty malują samochody , układają zabezpieczenie antykorozyjne i spawają.
W programie uczestnicy seminarium mieli okazję zobaczyć pokazy działanie między innymi mikroskopu elektronowego.
- Mikroskop elektronowy, który pokazywałem służy do badań materiałowych i biologicznych. Jest wszechstronnym urządzeniem stosowanym współcześnie w kontroli jakości jak również w pracach badawczych, w pracach badawczo- rozwojowych. Ten mikroskop ma powiększenie do 120 tysięcy razy więc jesteśmy dzięki temu w stanie zobaczyć nanoobiekty . Na mikroskopie możemy zobaczyć na przykład kleszcze ale również próbki materiałowe, defekty . Dzięki mikroskopowi nawet mikroobszary nie są dla nas tajemnicą- mówi dr Jakub Nowak- jeden z wykładowców.
W imprezie wzięło udział ponad 200 uczniów z zamojskich szkół średnich.
Wydarzenie zostało objęte patronatem honorowym Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Mechaników Polskich Oddział w Lublinie.